Op 26 september verscheen het nieuwste paradepaardje van Apple: de iPhone 6. Apple weet ieder jaar weer miljoenen mensen te fascineren en enthousiast te maken voor hun nieuwe producten, zo ook weer dit jaar. Maar voor verzekeraars is de release van Apple zijn nieuwste smartphone minder leuk. Mensen doen de gekste dingen om aan geld te komen voor de nieuwste gadgets van Apple en voor verzekeraars is dit een moment om alert te zijn.
Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit
Volgens het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) komen er ieder jaar, rond de release van de nieuwste smartphone van Apple, duizenden extra schadeclaims binnen bij verzekeraars. Mensen zeggen tegen de verzekeraar dat hun huidige telefoon kapot is en proberen op deze manier geld te krijgen om hun oude telefoon te vervangen voor een nieuwer model. Al sinds de release van de iPhone 3G is deze trend terug te zien in Nederland.
Verzekeraars grijpen in
Verzekeraars zijn op de hoogte van de trend en hebben een aantal oplossingen bedacht. Zo hebben ze de procedure om schade te claimen aangepast door een aantal extra vragen toe te voegen en vragen ze de consument het kapotte toestel op te sturen. Op deze manier hopen verzekeraars fraudeurs af te schrikken en het aantal claims te verlagen.